Pages

Monday, July 4, 2011

Hadirkan Redha di dalam Hatimu, Agar Berpisah Tidak Gelisah...



Alhamdulillah, syukurku padaMu Ya Allah kerana aku selamat tiba ke bumi Pulau Pinang Maghrib tadi. Itu tandanya aku telah selamat menghantar isteri dan anakku ke Kuala Pilah, Negeri Sembilan. Tempat aku menghabiskan cuti hujung mingguku semenjak hampir setahun setengah yang lalu. Aku sempat berehat daripada meneruskan aktiviti itu pada tiga bulan lepas memandangkan isteri dan anakku berada di kampung. Dan kini, tempoh itu telah berakhir, isteriku perlu kembali bekerja di sana.

Justeru, bermulalah episod baru dalam kisah hidupku. Aku perlu berjauhan pula dengan anakku Nur Safiyya Amani. Terasa sangat berat hati ini untuk tinggalkan mereka tengah hari tadi. Perasaan yang tersangat hiba, sehingga terasa basah di pipi. Pelik! tidak pernah ku terasa seperti ini sepanjang ingin berpisah seketika dengan isteriku selama ini. Mungkin kiniku sedar, aku terpaksa berjauhan dengan dua insan yang ku sayang. Apatah lagi bila aku amat sedar, dua insan ini terpaksa berdikari tanpa aku di sisi. Tanpa sanak saudara yang boleh membantu. Tidak sama seperti bila ku tinggalkan mereka di kampung. Mak, ayah dan adik-adik boleh tengok-tengokkan. Aku juga tidak dapat melalui pengalaman perubahan Safiyya setiap hari.

Sengaja aku cepat-cepat tinggalkan mereka. Tidak mahu air mata ini tumpah di hadapan mereka. Sedangkan aku sentiasa mengingatkan mereka agar selalu kuatkan diri, jangan lemah semangat. Mana boleh aku pula yang tampak lemah. Aku bisikkan di dalam hati kecil ku "Tawakkaltu 'alaika Ya Allah, InsyaAllah setiap hujung minggu Allah akan mempertemukan kita."

Buat isteri dan permata hatiku,
Dari jauh, kalian sentiasa ku ingati,
Bersama memori indah kita bersama,
Rindu di hati terubat jua.


Isteriku, Abang sentiasa mendoakan kesejahteraanmu,
Agar kamu diberi kekuatan oleh Allah,
Melaksanakan amanah dan tanggungjawab,
Dengan sabar dan cekal hati.

Apa yang ku harapkan, semoga ujian ini dapat kami harungi dengan sifat redha kepada Allah swt. Disebalik jerih payah ini, mungkin punya 1001 hikmah daripada Allah Azza Wa Jalla.

Hadirkan redha di dalam hatimu, agar berpisah tidak gelisah...



1 comment:

  1. sdih lak baca kisah ni.. mungkin bakal ku lalui jua kisah sebegini.. tq bg syuk.. kuatkan smgt abg syuk n kakcik.. smoga kesabaran ini ada hikmah besar menanti di sana..

    ReplyDelete