Pages

Wednesday, July 20, 2011

Bersedia menjadi kepompong, baru lahir si Rama-rama..

Sedar mahupun tidak, hari-hari di bulan Syaaban kian berlalu pergi dan mengucapkan ahlan wasahlan kepada Ramadhan al-Mubarak yang bakal menjelang tiba. Terasa begitu cepat masa berlalu. Seolah-olah baru semalam kita merasai Ramadhan yang lepas. Tetapi kini, kita akan lalui lagi buat kesekian kalinya jika kita dipilih oleh Allah swt.

Seharusnya tidak lekang di bibir kita untuk berdoa semoga kita diberi kesempatan melalui Ramadhan yang akan datang kerana dalam masa sesaat pun kita tidak dapat menjamin roh masih lekat dijasad kita. Justeru, seandainya kita dipilih oleh Allah swt untuk melalui detik-detik Ramadhan pada tahun ini, tidak dapat tidak kita mesti bersyukur kepada Allah Azza Wa Jall. Kerana di sana terdapat kelebihan rahmat Allah swt yang mencurah-curah bagaikan hujan lebat yang membasahi bumi.

Sengaja Allah swt menciptakan Ramadhan al-Kareem buat hamba-hambaNya sebulan daripada setiap tahun yang berlalu. Ia bagaikan suatu tempoh untuk manusia kembali kepada fitrah mengenang kembali perjanjian lafaz taat setia yang termetrai di antara roh dengan Allah swt. Supaya setiap manusia yang tersasar daripada jalan syariat Islam, akan kembali menemui arah tujuannya yang sebenar. Sedangkan kereta pun perlu di servis setelah cukup tempoh masa dan ketikanya demi menjaga kualiti agar ia dapat berfungsi dengan baik.

Setelah dikaji dan diamati, rupa-rupanya di sebalik kewajipan menunaikan ibadah puasa sebulan di dalam bulan Ramadhan, terdapat 1001 hikmah yang boleh dirungkaikan. Sama ada berkaitan dengan peningkatan amal ibadah, kesihatan jasmani, ketenangan jiwa dan sebagainya. Apa yang pasti, Allah swt telah menjanjikan rahmatNya yang tidak terbatas untuk hamba-hambaNya yang tekun dan sabar dalam menunaikan ibadah pada bulan tersebut.

Justeru, sebagai hamba Allah yang taat dan patuh kepada syariatNya, bulan Ramadhan adalah masa yang amat dinanti-nantikan. Segala rahmat dan kelebihan yang terisi di dalamnya akan digarap sebanyak mungkin buat bekalan di akhirat kelak. Bagi orang-orang yang beriman, inilah masa untuk mereka melepaskan dunia seketika dan mengejar akhirat sejauh yang mungkin.

Teringat sebuah cerita yang disampaikan oleh Cikgu Saadan semasa halaqat baru-baru ini, bagaimana Imam Hassan al-Banna dan sahabat jamaahnya akan saling mengucapkan selamat berpisah tatkala menjelang tibanya bulan Ramadhan. Kerana pada masa itulah, mereka akan bermujahadah siang dan malam untuk menuntut cinta Ilahi dan melepaskan sementara hal-hal duniawi.

Ayuhlah! Kita kejar perniagaan ini. Keuntungannya  beratus-ratus lipat kali ganda daripada perniagaan pada hari-hari biasa. Ibadah wajib digandakan sebanyak mungkin, ibadah sunat diganjari dengan pahala ibadah wajib, syaitan iblis dibelenggu rantai neraka, rahmat Allah melimpah ruah sehingga dibuka pintu-pintu syurga seluas-luasnya dan ditutup semua pintu neraka, bertambahnya nama-nama penghuni syurga dan terpadamnya nama-nama penghuni neraka, dosa yang menggunung akan diampunkan oleh Allah Taala dan amalan pada malam Lailatul Qadar menyamai amalan seribu bulan.

Alangkah beruntungnya golongan yang menyahut cabaran ini, seolah-olah sepanjang bulan Ramadhan mereka bagaikan kepompong yang terpisah daripada dunia luar. Mengabdikan diri kepada Rabbul Jalil siang dan malam tanpa henti demi mengejar redha Ilahi. Setelah berakhirnya tarbiyah Ramadhan, mereka lahir sebagai seorang insan suci yang luhur dan murni, bagaikan si Rama-rama cantik yang baru keluar dari kepompongnya.


Dari kepompong
Lahirlah si Rama-rama



Wahai jiwaku yang di dalam genggaman Ilahi,
Bangunlah dari tidur mimpi,
Menyahut seruah Ilahi,
Lantas berdiri menyucikan diri,
Mengabdikan diri, dengan setulus hati.

Di sana punya Jannatul Firdausi,
Buat kamu yang menunaikan janji,
Redha Allah terus dicari,
Agar kelak hidupmu tidak dikesali.

Selamat Menyambut Ramadhan al-Kareem.. 
Semoga kita menjadi insan pilihan Allah swt

No comments:

Post a Comment