Pages

Thursday, July 7, 2011

Bersihkan hubungan itu, Akan sucilah ikatanmu..

"Manis terasa bagi dua insan yang saling merindui walau sekadar mendengar alunan suara. Alangkah manisnya dapat bertemu, menatap wajahnya insan yang tersayang. Terubat segala rindu dendam yang mencengkam jiwa."

Mungkin begitulah perasaan sepasang kekasih yang sedang hangat bercinta. Bagai tidak mahu berpisah walau sesaat. Kehangatan kian membara apabila masing-masing berjauhan dek kerana ikatan sah yang belum terbina. Situasi ini pasti berlaku kepada kebanyakan remaja hari ini yang begitu asyik dengan dunia percintaan yang dianggap lumrah kehidupan. Rata-rata mereka merasakan perhubungan itu adalah suci atas nama sebuah ikatan percintaan.

Membelakangi batasan syariat dan agama, menjadikan kebebasan mutlak sebagai pegangan utama perhubungan tersebut. Merasakan ia adalah hak peribadi sebagai seorang yang bergelar manusia, sejajar dengan pembawakan masyarakat barat. Mungkin itulah cara hidup remaja berfikiran terbuka seiring dengan kemajuan semasa. Seawal usia belasan tahun, bibit percintaan mula dipraktikkan kerana tidak mahu ketinggalan dengan arus kemodenan pemikiran dan cara hidup dunia masa kini.

Lebih membingungkan apabila pasangan ini menganggap ikatan itu adalah suci atas nama sebuah percintaan. Apatah lagi ia adalah ikatan pertunangan. Tidak lama lagi mereka akan berkahwin. Kekebalan pada pasangan remaja pula apabila direstui oleh ibu bapa masing-masing dengan syarat pelajaran tidak ditinggalkan. Lupakah mereka dengan Islam yang mereka anuti? Sudah tidak relevankah pantang larang adat resam budaya nenek moyang mereka?

Apa yang pasti, mereka telah membuka ruang menuju ke lembah kemaksiatan. Daripada Ukbah bin Amir menyebut bahawa Nabi s.a.w. bersabda: 
“Maka jangan sekali-kali seorang lelaki bersendirian dengan seorang perempuan yang bukan mahramnya kerana yang ketiga ialah syaitan."  (Riwayat Al-Imam At-Tirmidzi)


Hari ini, hadis ini tidak mahu diamalkan. Mereka menganggap mereka mampu menjaga batas-batas pergaulan. Lagipun mereka berjumpa di tempat awam, berbincang hal pelajaran, mahu membincangkan hal perkahwinan yang masih tertangguh, ibu dan ayah tahu mereka berjumpa. Pelbagai alasan dilontarkan demi menghalalkan perhubungan itu. Beranikah kita menyatakan hadis Rasulullah s.a.w tersebut telah lapuk dan ketinggalan zaman. Atau ada pasangan tertentu yang terkecuali daripada amaran Rasulullah itu.



Sedarilah bahawa sesungguhnya percintaan itu suatu yang amat suci jika selaras dengan ajaran al-Quran dan menepati sunnah Rasulullah s.a.w. Mengapa menghalalkan sebuah perhubungan yang pada pandangan Islam belum pun lagi dibina. Atau perhubungan yang baru sahaja bertapak dengan ikatan pertunangan. Hakikatnya ikatan pertunangan bukanlah suatu lesen untuk terlerainya batas-batas pergaulan antara seorang lelaki dan perempuan.

Kain putih yang bersih mengapa dikotorkan sebelum ianya dilukis? Bukankah itu tindakan yang akan merugikan. Fahamilah larangan hadis tersebut dengan iman dan akalmu. Bukalah mata hatimu dan pandanglah 1001 hikmah disebaliknya. Lebih baik mencegah awal daripada berpenat lelah untuk mencari penawar dikemudian hari.

Sanggupkah kita melihat anak-anak yang lahir tanpa ayah kandung yang sah? Relakah kita membiarkan anak gadis kita bergelumang dengan kancah maksiat? Ayuh saudara, jangan dirosakkan ikatan murni itu. Halalkan ia dengan mahligai perkahwinan yang sah. Kelak, redha Allah akan menanti. Semoga Allah swt menyelamatkan kita, ahli keluarga kita daripada lubang-lubang maksiat yang akan merosakkan jiwa-jiwa kita sebagai hamba Allah swt.

Wallahua'alam..

Surah Al-Furqan: 74

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا 
.. "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami) dan jadikanlah kami imam kepada orang-orang yang bertaqwa." 



No comments:

Post a Comment