Pages

Thursday, July 21, 2011

Selamat Hari Lahir




Setinggi-tinggi rasa syukurku kehadrat Allah swt di atas peluang untuk merasai kehidupan di alam dunia ini walaupun ia hanyalah sementara berbanding kehidupan di alam baqa’. ‘Happy Birthday, Selamat Hari Ulang Tahun’ mungkin itulah ucapan selamat kita kepada rakan-rakan apabila tiba detik ulangtahun hari kelahirannya.  Lebih mengembirakan apabila rakan-rakan menghadiahkan sesuatu sebagai tanda ucapan selamat apatah lagi jika diserikan lagi dengan sebuah majlis keraian di tempat istimewa dengan hidangan yang enak. Hari yang disambut setahun sekali itu pastinya sangat mengembirakan, bahkan sering ditunggu-tunggu dengan penuh kesabaran.

Berbeza dengan Rasulullah saw dan para sahabat yang sentiasa memenuhi harinya dengan rasa takut dan gerun kepada Allah swt seakan-akan tiada hari esok buat mereka. Berlalunya usia mereka dengan iringan perasaan bimbang dan khuatir sekiranya setiap detik mereka bernafas, mereka terlalai daripada mengingati Allah ‘Azza Wa Jall. Atau tenaga  yang dicurahkan setiap hari, mereka gunakan untuk kepentingan diri sehingga membelakangkan syiar Islam yang perlu ditegakkan.

Jurang perbezaan yang sangat besar jika dibandingkan akhlak umat dahulu dengan sekarang. Bukankah semakin bertambah usia, maka semakin hampir detik ajalmu? Itulah persoalan yang sepatutnya difikirkan. Tidak perlu dibanggakan dengan jumlah batang lilin di atas kek itu, sedangkan amal tidak ke mana. Jangan terlalu gembira pada hari itu, kerana ia petanda perhitungan ke atas usiamu akan semakin bertambah.

Kek Birthday

Manusia sering berkira-kira dengan usia di dunia ini, sedangkan ia hanyalah suatu garisan pendek yang ada titik hujungnya. Tetapi terlupa untuk berkira-kira dengan usia di alam akhirat yang baqa’ ibarat suatu garisan panjang yang tiada penghujungnya. Selamatlah insan-insan yang memelihara garisan pendek kerana mereka akan bahagia semasa di garisan panjang nanti.


“Dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat).” (Surah al-Ankabuut:64)

Begitulah besarnya fitnah dunia sehingga membutakan  mata yang sedang melihat, memekakkan telinga yang boleh mendengar dan melalaikan akal yang mempu berfikir dengan waras. Alangkah mulianya insan yang singkat umurnya, tetapi terlalu besar jiwanya. Lihat sahaja pada al-Imam as-Syahid Hassan al-Banna pemimpin gerakan Ikhwanul Muslimin yang hanya sempat merasai alam dunia selama 43 tahun. Tetapi hasil gerakan dan usaha murninya, memberi impak ke seluruh pelusuk dunia sehingga kini.

Hari ini, mengikut kiraan kalendar masihi, usiaku bertambah setahun lagi. Maka bingkisan ini adalah untuk tatapan diriku sendiri. Buat renungan muhasabahku terhadap Tuhanku. Semoga usiaku dihindari sebarang fitnah dunia. Ia berlalu seiring dengan syariat yang dibawa oleh Rasulullah saw. Jauh di lubuk hatiku, aku berdoa agar Allah swt mengizinkan roh dan jasadku untuk diabadikan untuk Islam. Dengan itu, hamba yang kerdil ini akan sentiasa mengharapkan perencanaan yang terbaik daripadaMu Ya Allah. Moga ditunjuki jalan yang dilalui oleh para Nabi, Siddiqiin, Syuhada’ dan Solihiin.

Demi menggapai redhaMu Ya Allah…


No comments:

Post a Comment