Pages

Thursday, August 18, 2011

Rindukan Summer Camp



Alhamdulillah, baru-baru ini telah selesai sebuah program Ihya' Ramadhan peringkat Negeri Pulau Pinang selama tiga hari dua malam yang melibatkan seramai 79 orang peserta lelaki pelajar-pelajar sekolah menengah. Sengaja ingin ku catatkan di sini kerana ia adalah memori indah untuk ku kenang dimasa hadapan. 

Setelah diberikan tanggungjawab sebagai 'Kem Kom' semasa mesyuarat yang lalu, aku terasa sangat kerdil sekali memandangkan jurulatih-jurulatih yang lain adalah ustaz-ustaz yang lebih berpengalaman, dan berilmu dariku. Namun, sokongan daripada mereka membuatkan aku lebih kuat dan doaku pada Allah agar hati ini ikhlas berprogram demi mencari redha daripadaNya.

Aku sangat bercita-cita untuk menggerakkan kem ini seolah-olah seperti program Summer Camp anjuran Akrab Management. Aku pernah menjadi peserta kem ini semasa di Tahun 5 dan Tingkatan 1. Alhamdulillah pernah juga kembali ke kem tersebut sebagai 'abg fasi'  sebanyak dua kali. Betapa kem ini telah berjaya membuka ruang-ruang hatiku untuk lebih mengenali siapa Tuhanku walaupun baru berusia 11 tahun ketika itu. Berdasarkan pemerhatian, kekuatan kem ini adalah pada pengisian zikir. Setiap masa akan diisi dengan zikir. Suara merdu Ustaz Hassan Ismail di tambah dengan susunan ayatnya yang menusuk jauh ke dalam hati pasti mencairkan hati-hati yang keras selama ini.

Dengan izin Allah, cita-cita ini Allah permudahkan. Semua program berjalan dengan baik. Solat berjemaah, Tadarus al-Quran, Zikrullah, Solat Sunat Dhuha, Solat Sunat Tarawih, dan Qiyamullail. Setiap perancangan dapat dilaksanakan dan semua peserta mengikutinya dengan baik. Ini tandanya Allah bersama kita, bisik hati kecilku. Setiap permulaan dan pengakhiran sesuatu slot, kami akan berzikir. Letakkan tangan di atas bahu kawan sebelah atau kadang-kadang genggam sahaja bagi mengeratkan hubungan sesama peserta.

Di awal program, ada juga segelintir peserta yang berat mulut untuk berzikir. Berzikir ala kadar saja. Tetapi setelah diajak dan dengan keberkatan alunan zikir kawan-kawan yang lain, Alhamdulillah akhirnya semua berzikir. Mudah-mudahan ianya lahir daripada hati yang ikhlas.

Apa yang penting, walaupun aku sebagai fasi, sebenarnya aku belajar banyak perkara sepanjang program tersebut. Tertarik hati ini apabila melihat Ustaz Fathim Mohsin semasa mengendalikan slot Qiyamullail dan Ustaz Khairul Fitri semasa mengendalikan slot muhasabah. Menyedarkan diri ini untuk kembali terjaga demi mencari jalan menuju Ilahi.

Semoga program ini diredhai oleh Allah swt. Semoga program ini mampu menyedarkan hati-hati peserta yang sedang lena dan lalai. Semoga kata-kata penyesalan yang mereka zahirkan semasa slot refleksi akan memberi impak untuk mereka terus mencari redha Ilahi. Teringat seorang peserta daripada tingkatan enam rendah. Secara terang-terang semasa sesi refleksi, dengan lelehan air mata beliau akui sebelum ini apabila ibunya suruh solat, beliau ambil wuduk dan masuk bilik tidur atas katil. Tetapi beliau berjanji, perkara itu tidak akan berlaku lagi. Semoga Allah swt membantu dirinya untuk mengotakan janjinya.

Aku mengajar untukku lebih belajar, Aku mengingatkan untukku lebih beringat.
Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment