Pages

Wednesday, October 13, 2010

Siapa aku pada Tuhanku..

     Alhamdulillah, aku baru sahaja selesai menonton sebuah filem yang bertajuk 'Sang Murabbi'. Sebuah filem terbitan Indonesia yang menceritakan tentang kisah hidup Allahyarhamhu Ustaz Rahmat Abdullah, seorang da'ie dan guru yang disegani di Indonesia. Terima kasih Cikgu Saadan kerana sudi berkongsi softcopy filem tersebut.

93 minit tidaklah terlalu lama untuk aku menontonnya, tetapi kesannya begitu mendalam sekali. Hinggakan boleh membuatkan hatiku resah menilai kehidupanku yang telah berlalu selama dua abad ini. Dan timbul pula rasa takut apabila jauh memikirkan tentang kehidupan yang bakal mendatang. Apabila menilai kehidupan watak utama dengan diriku sendiri. Membandingkan usaha kerja dakwahnya dengan usaha diriku sendiri.

Keikhlasannya hatinya sebagai 'murabbi' iaitu guru yang tidak pernah kenal erti penat lelah, apatah lagi ingin mengharapkan gaji bulanan yang tinggi telah membuatkan aku berfikir dan bermuhasabah. Timbul rasa malu dalam diriku. Jika dibandingkan dengan kesenangan dan kemudahan yang aku perolehi sebagai guru, pastinya usaha dakwahku akan lebih hebat daripadanya. Sedekahku pasti lebih banyak daripadanya. Perjalananku untuk menyampaikan ilmu pasti lebih jauh kerana mempunyai kereta dibandingkan dengannya yang ke sana dan ke sini hanya dengan berjalan kaki. 

"Umur yang panjang tidak akan menjanjikan kebahagiaan hidupmu. Biarlah umur mu singkat, tetapi namamu diabadikan kerana jasa dan pengorbananmu."
Aku mula berkira-kira dengan umurku. 
Berapa lama masa telah berlalu? 
Bagaimana ia digunakan? 
Ke arah mana ia dihabiskan? 
Adakah ia diredhai oleh Allah swt atau sebaliknya? 
Apakah ia dimanfaatkan atau diabaikan?
Berapa lama baki yang tinggal?
Masih sempat atau tidak?
Apakah ia akan menjadi hujah untukku, atau menjadi hujah ke atasku di akhirat kelak?
semuanya menjadi tanda tanya...

Pokoknya hanya Allah dan diriku sendiri dapat menilai,
Siapa Aku Pada Tuhanku...
Persiapkan diri untuk menghadap Ilahi. 
Bila? suatu hari nanti. 
Yakinlah, kerana itu adalah pasti....







No comments:

Post a Comment